سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به مردى که از او خواست تا پندش دهد فرمود : ] از آنان مباش که به آخرت امیدوار است بى آنکه کارى سازد ، و به آرزوى دراز توبه را واپس اندازد . در باره دنیا چون زاهدان سخن گوید ، و در کار دنیا راه جویندگان دنیا را پوید . اگر از دنیا بدو دهند سیر نشود ، و اگر از آن بازش دارند خرسند نگردد . در سپاس آنچه بدان داده‏اند ناتوان است ، و از آنچه مانده فزونى را خواهان . از کار بد باز مى‏دارد ، و خود باز نمى‏ایستد ، و بدانچه خود نمى‏کند فرمان مى‏دهد . نیکوان را دوست مى‏دارد ، و کار او کار آنان نیست و گناهکاران را دشمن مى‏دارد ، و خود از آنان یکى است . مرگ را خوش نمى‏دارد ، چون گناهانش بسیار است و بدانچه به خاطر آن از مردن مى‏ترسد در کارست . اگر بیمار شود پیوسته در پشیمانى است ، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى . چون عافیت یابد به خود بالان است ، و چون گرفتار بلا شود نومید و نالان . اگر بلایى بدو رسد ، به زارى خدا را خواند ، و اگر امیدى یابد مغرور روى برگرداند . در آنچه در باره آن به گمان است ، هواى نفس خویش را به فرمان است ، و در باره آنچه یقین دارد در چیرگى بر نفس ناتوان . از کمتر گناه خود بر دیگرى ترسان است ، و بیشتر از پاداش کرده او را براى خود بیوسان . اگر بى نیاز شود سرمست گردد و مغرور ، و اگر مستمند شود مأیوس و سست و رنجور ، چون کار کند در کار کوتاه است و چون بخواهد بسیار خواه است . چون شهوت بر او دست یابد گناه را مقدّم سازد ، و توبه را واپس اندازد و چون رنجى بدو رسد از راه شرع و ملّت برون تازد . آنچه را مایه عبرت است وصف کند و خود عبرت نگیرد ، و در اندرز دادن مبالغه کند و خود اندرز نپذیرد . در گفتن ، بسیار گفتار ، و در عمل اندک کردار در آنچه ناماندنى است خود را بر دیگرى پیش دارد ، و آنچه را ماندنى است آسان شمارد . غنیمت را غرامت پندارد و غرامت را غنیمت انگارد . از مرگ بیم دارد و فرصت را وامى‏گذارد . گناه جز خود را بزرگ مى‏انگارد و بیشتر از آن را که خود کرده ، خرد به حساب مى‏آرد ، و از طاعت خود آن را بسیار مى‏داند که مانندش را از جز خود ناچیز مى‏پندارد . پس او بر مردم طعنه زند و با خود کار به ریا و خیانت کند با توانگران به بازى نشستن را دوست‏تر دارد تا با مستمندان در یاد خدا پیوستن . به سود خود بر دیگرى حکم کند و براى دیگرى به زیان خود رأى ندهد ، و دیگران را راه نماید و خود را گمراه نماید . پس فرمان او را مى‏برند و او نافرمانى مى‏کند . و حق خود را به کمال مى‏ستاند و حق دیگرى را به کمال نمى‏دهد . از مردم مى‏ترسد ، نه در راه طاعت خدا و از خدا نمى‏ترسد در راه طاعت بنده‏ها . [ و اگر در این کتاب جز این گفتار نبود ، براى اندرز بجا و حکمت رسا ، و بینایى بیننده و پند دادن نگرنده اندیشنده بس مى‏نمود . ] [نهج البلاغه]
 
شنبه 90 مرداد 1 , ساعت 12:28 عصر

0 درسهایی ازادعیه*شرح صلوات شعبانیه جلسه2* 
فراز اول  صلوات شعبانیه
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
اهمیت صلوات وآثارآن
 سورة احزاب56 * إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً *
خدا و فرشتگانش بر (روان پاک) این پیغمبر صلوات و درود مى‏فرستند شما هم اى اهل ایمان، بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گویید و تسلیم فرمان او شوید. 
جا یگاه صلوات دراحادیث معصومین علیهم السلام
 تفسیر نور الثقلین، ج‏4، ص: 301
الف درفضیلت اهل بیت علیهم السلام:
1- فی عیون الاخبار فی باب ذکر مجلس الرضا علیه السلام مع المأمون فی الفرق بین العترة و الامة حدیث طویل و فیه: قالت العلماء: فأخبرنا هل فسر الله تعالى الاصطفاء فی الکتاب؟ فقال الرضا علیه السلام: فسر الاصطفاء فی الظاهر سوى الباطن فی اثنى عشر موطنا و موضعا، الى قوله علیه السلام: اما الایة السابعة فقوله تعالى: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» و قد علم المعاندون منهم انه لما نزلت هذه الایة قیل: یا رسول الله قد عرفنا التسلیم علیک فکیف الصلوة علیک؟ فقال تقولون: اللهم صلى على محمد و آل محمد کما صلیت و بارکت على إبراهیم و آل إبراهیم انک حمید مجید، فهل بینکم معاشر الناس فی هذا خلاف؟
قالوا: لا، قال المأمون: هذا مما لا خلاف فیه أصلا و علیه إجماع الامة فهل عندک فی الا شی‏ء أوضح من هذا فی القرآن؟ قال أبو الحسن علیه السلام: نعم أخبرونى عن قول الله                       
 تعالى: «یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» فمن عنى بقوله:
یس؟ قالت العلماء: یس محمد علیه السلام لم یشک فیه أحد، قال ابو الحسن علیه السلام:
فان الله عز و جل أعطى محمدا و آل محمد من ذلک فضلا لا یبلغ أحد کنه وصفه الا من عقله و ذلک ان الله عز و جل لم یسلم على أحد الا على الأنبیاء صلوات الله علیهم فقال تبارک و تعالى: «سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ» و قال: «سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهِیمَ» و قال: «سَلامٌ عَلى‏ مُوسى‏ وَ هارُونَ» و لم یقل: سلام على آل نوح و لم یقل سلام على آل إبراهیم، و لم یقل:
سلام على آل موسى و هارون، و قال: سلام على آل یاسین یعنى آل محمد صلى الله علیه و آله، فقال المأمون: قد علمت ان فی معدن النبوة شرح هذا و بیانه فهذه السابعة.
 ب   وجوب صلوات درلسان احادیث:
2- و فی باب ما کتبه الرضا علیه السلام للمأمون من محض الإسلام و شرایع الدین: و الصلوة على النبی صلى الله علیه و آله واجبة فی کل موطن و عند العطاس و الذبائح و غیر ذلک.
ج مجلس بدون صلوان باعث حسرت در روز قیامت:
3- فی أصول الکافی ابو على الأشعری عن محمد بن عبد الجبار عن صفوان ابن یحیى عن حسین بن زید عن أبی عبد الله علیه السلام قال: قال رسول الله صلى الله علیه و آله: ما من قوم اجتمعوا فی مجلس فلم یذکروا اسم الله عز و جل و لم یصلوا على نبیهم الا کان ذلک المجلس حسرة و وبالا علیهم.
د صلوات باعث صلاح دین دنیای مسلما نِ:
  .4- و فیه فیما علم أمیر المؤمنین علیه السلام أصحابه من الاربعمأة باب مما یصلح للمسلم فی دینه و دنیاه: صلوا على محمد و آل محمد، فان الله تعالى یقبل دعاءکم عند ذکر محمد و دعاءکم و حفظکم إیاه إذا قرأتم «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ» فصلوا علیه فی الصلوة کنتم أو فی غیرها.
 ه شعاع گسترده صلوات:
5- عن أبی عبد الله علیه السلام قال: أربعة أوتوا سمع الخلائق: النبی صلى الله علیه و آله، و حور العین، و الجنة و النار، فما من عبد یصلى على النبی صلى الله علیه و آله أو یسلم علیه الا بلغه ذلک‏
و:صلوات سبب رواشدن حا جان دنیوی وأ خروی:
6- فی کتاب ثواب الأعمال عن أبی المغرا قال: سمعت أبا الحسن علیه السلام: یقول: من قال فی دبر صلوة الصبح و صلوة المغرب قبل أن یثنى رجلیه أو یکلم أحدا: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً اللهم صل على محمد و ذریته» قضى الله له مأة حاجة سبعین فی الدنیا و ثلاثین فی الاخرة، قال: قلت:
ما معنى صلوة الله و صلوة ملائکته و صلوة المؤمن؟ قال: صلوة الله رحمة من الله، و صلوة الملائکة تزکیة منهم له، و صلوة المؤمنین دعاء منهم له‏
 ز صلوات فرشتگان بر پیا مبر وعلی صلوات الله علیهما:
7- فی إرشاد المفید رحمه الله باسناده الى أنس بن مالک قال: قال رسول الله صلى الله علیه و آله: صلت الملائکة على و على على سبع سنین، و ذلک انه لم یرفع الى السماء شهادة أن لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله الا منى و من على 0
8- فی مجمع البیان و فی مسند السید أبى طالب الهروی مرفوعا الى أبی أیوب عن النبی صلى الله علیه و آله قال: صلت الملائکة على و على على سبع سنین، و ذلک انه لم یصل فیها أحد غیری و غیره.
 ح صلوات سبب نزول رحمت خاص الهی بر مصلی:
9- فی کتاب التوحید خطب لعلى علیه السلام و فیها: و بالشهادتین تدخلون الجنة و بالصلوة تنالون الرحمة، فأکثروا من الصلوة على نبیکم و آله، إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً.
ط تفسیرصلوات درکلام نورانی امام صادق علیه السلام
10- الحسین بن محمد بن عامر قال: حدثنا المعلى بن محمد البصری عن محمد بن جمهور القمى عن أحمد بن حفص البزاز الکوفی عن أبیه عن ابن أبى حمزة عن أبیه قال: سألت أبا عبد الله علیه السلام عن قول الله عز و جل: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» فقال: الصلوة من الله عز و جل رحمة و من الملائکة تزکیة، و من الناس دعاء، و اما قوله عز و جل: «سلموا تسلیما» فیما و رد عنه قال:فقلت له: فکیف نصلی على محمد و آله؟ قال: تقولون: صلوات الله و صلوات ملائکته و أنبیائه و رسله و جمیع خلقه على محمد و آل محمد علیه و علیهم و رحمة الله و برکاته، قال: قلت: فما ثواب من صلى على النبی و آله بهذه الصلوات؟ قال: الخروج من الذنوب و الله کهیئة یوم ولدته امه.
 ** تنظیم : محمد علی ذاکری از طلاب حوزه علمیه قم*تاریخ 7 شعبان1432ق***
ازسی دی جامع تفاسیر نور
**************



لیست کل یادداشت های این وبلاگ